Mobiel bellen in het openbaar

Mobiele telefoons kunnen vaak veel irritaties geven. In de trein vloeken, bellen terwijl je bij de kassa staat en af moet rekenen, toch je telefoon op geluid hebben staan in de bioscoop of hard praten in een lift. Het zijn allemaal voorbeelden van mobiel bellen zoals het niet hoort. Soms zijn we ons er niet bewust van dat we anderen hiermee irriteren, maar daar is heel makkelijk iets aan te doen.

Hoe hoort het wel:
  • Een mobiele telefoon hoort alleen aan te staan als je echt bereikbaar wilt of moet zijn. Op je werk, in de trein of lift of tijdens een diner kun je je telefoon het beste op stil of trillen hebben staan.
  • Zeker op je werk in de tijd van je baas is mobiel bellen of gebruik maken van je telefoon geen goed visitekaartje van jezelf. Stop hem liever in je zak of tas, de verleiding om steeds even te kijken is dan ook kleiner.
  • Of je de telefoon opneemt of niet hangt af van de plek waar je je bevindt. Bedenk je dan ook steeds of het telefoontje belangrijker is dan de omgeving en laat het telefoontje anders voorbij gaan. Je kunt beter op een later moment terug bellen in een omgeving die zowel voor jezelf als voor de ander geschikter is.
  • Mocht een telefoontje echt belangrijk zijn maar bevind je je niet op de juiste plaats, excuseer je dan als dit mogelijk is. Ben je gebonden aan de plaats, praat dan zo zacht mogelijk en houd het gesprek kort. Spreek desnoods een tijdstip af waarop je de ander terugbelt.
  • Onthoud dat een gesprek altijd boven een telefoontje gaat. Als iemand anders een gesprek met je wilt starten, moet hij tenslotte ook wachten tot je met een ander uitgepraat bent.
  • Gebruik je mobiele telefoon tijdens officiële gelegenheden zo min mogelijk.
  • Ben je met vrienden en wil je tussendoor even snel een sms, whatsapp of twitterbericht sturen, dan kan dit, maar ook hierbij geldt: ga geen ellenlange gesprekken aan.
  • Mocht je iets willen laten zien en kan dit met je mobiele telefoon, laat de ander dit dan eerst weten. Als je merkt dat je gesprekspartner enthousiast reageert, kun je overgaan tot het zoeken naar de informatie op je mobiel. Merk je dat de ander hier geen zin in heeft, laat je mobiel dan in je zak.

Met deze telefoonetiquette zul je niemand tegen het zere been stoten en zowel beleefd overkomen bij de mensen aan de telefoon, als de mensen om je heen.