Wat doe je als je collega stinkt?

Dat er ook etiquette bestaan voor op kantoor, wisten jullie misschien al. Maar welke etiquette er allemaal zijn, is wellicht nog onduidelijk. Daarom is het wel erg handig om te weten welke etiquette er zijn, om blunders op de werkvloer te voorkomen.

Besteed aandacht aan je persoonlijke verzorging

Als je dagelijks in een verfrommeld overhemd, ongekamde haren en vieze nagels naar kantoor komt, dan zul je zeker opvallen. Daarmee maak je geen goede reclame voor jezelf. Nette kleding en een goede persoonlijke hygiëne zijn een must. Daarnaast is het gebruik van parfum slechts in lichte mate verstandig. Niet iedereen is gecharmeerd van de parfum die jij lekker vindt. Mocht je jezelf op willen frissen, doe dit dan niet publiekelijk.

Kleed je gepast

Casual dress wordt op kantoor steeds meer geaccepteerd, maar een werknemers dient er nog steeds verzorgd uit te zien. Naast schone, gestreken, business kleding dien je ook een uitstekende persoonlijke hygiëne te hebben. Vooral wanneer je klanten ontmoet is juiste kledij erg belangrijk, in de meeste gevallen betekent dit een (mantel)pakje.

Orde op je bureau

Ook je bureau dient op orde en schoon te zijn, aangezien je bureau je visitekaartje is. Moet je dagelijks zoeken naar belangrijke papieren en ben je daarvoor meer dan de helft van je werktijd kwijt, dan zul je op den duur met scheve gezichten aangekeken worden.

Stiptheid

Iedereen ondervindt problemen met het opstaan en op tijd vertrekken, om nog maar niet te praten van de files. Mocht je regelmatig te laat komen dan zal dit op den duur opvallen bij je collega’s en ze zullen het dan ook niet op prijs stellen als je doet alsof deze regels niet op jou van toepassing zijn. Als je moeilijkheden ondervindt dan moet je misschien wat eerder vertrekken.
Ook bij zakelijke klanten is het gewenst stipt op tijd te zijn en het liefst enkele minuten te vroeg. Mocht je toch onverhoopt niet op tijd kunnen zijn, dan is het pure noodzaak kenbaar te maken dat je vertraagd bent en hierbij een uitleg te geven.
Laat een klant of zakenrelatie nooit wachten.

Wees aandachtig!

Zorg ervoor dat je erbij bent met je hoofd. Collega’s, maar ook mensen aan de telefoon hebben het snel genoeg in de gaten als je met je gedachten ergens anders bent. Dit is zeer onbeleefd. Luister aandachtig en maak notities.

Doe niet mee aan roddelen of negatieve perikelen

Roddelen is zeer slechte reclame voor jezelf, maar verziekt ook de sfeer op de werkvloer. Bovendien is het ook nog mogelijk dat de roddel die je verspreid helemaal niet waar is.

Blijf thuis als je ziek bent

Mocht je denken dat het moedig is als je ziek naar kantoor komt, nee dus. Collega’s die naast je zitten waarderen het vooral als je lekker thuis blijft bij ziekte. Ze zitten er echt niet op te wachten om besmet te worden. Mocht het echt niet anders kunnen, neem dan in ieder geval zakdoekjes mee en was je handen regelmatig.

Scheld of vloek niet

Of je nu hoger op de ladder staat of niet, schelden en vloeken staat zeer onprofessioneel. Behandel de mensen om je heen altijd met respect.

Respecteer de privacy rondom je

Ook al lijken rondslingerende memo’s nog zo aantrekkelijk om te lezen, doe het niet. Je schaadt hiermee de privacy van je collega’s. Dit geldt ook voor printjes, beeldschermen of faxen en telefoongesprekken die je per ongeluk kunt horen.

Wees je bewust van geuren op kantoor

Zowel nare als overweldigende parfumgeuren zijn op een kantoor not done. Beide kunnen een zeer overheersende en onprettige sfeer veroorzaken waar niemand op zit te wachten. Mocht jij niet degene zijn, maar de ander. Zorg er dan voor dat je die persoon er op aanspreekt zonder dat anderen het horen en doe dit subtiel, maar wel op een eerlijke manier.

De printer is “algemeen” gebruik

Mocht je stapels willen printer doe dit dan op een tijdstip waarop anderen er geen last van ondervinden. Het is vervelend als je voor één print-out uren moet wachten omdat een collega een heleboel documenten moet printen.

Vraag alvorens te lenen

Het is vervelend om steeds je nietmachine, plakband of pennen op andermans bureau te moeten zoeken. Zorg er dus voor dat je als je dingen leent, dit altijd doet nadat je gevraagd hebt of je het mag lenen. Het is heel onbeschoft om zomaar andermans spullen mee te nemen.

Houd je muziek voor jezelf

Niet iedereen vindt het prettig om te werken met de muziek aan. Mocht je toch deze behoefte hebben, zet dan een koptelefoon op.

Wees netjes in de keuken

Het is ergerlijk andermans troep op te moeten ruimen. Zorg er dus altijd voor dat je de keuken netjes achter laat en eten dat over datum is, weggooit voordat anderen dat doen.

Blijf wakker

Soms heb je een dip en heb je moeite om wakker te blijven, maar probeer dan even een rondje te lopen naar het toilet om wat water in je gezicht te gooien. Een kopje koffie kan ook wonderen doen om te voorkomen dat je achter je bureau in slaap valt, terwijl je eigenlijk aan het werk moet zijn.

Respecteer de lunchtijd als mensen achter hun bureau eten

Op het moment dat iemand zijn lunch achter zijn bureau zit te verorberen, is het vervelend als er steeds iemand langskomt. Dit is het moment dat zo iemand even tijd voor zichzelf wil. Wacht dus ook totdat deze persoon uit geluncht is alvorens een gesprek aan te gaan.

Wees geen klager

Door steeds over van alles te klagen, straal je een hele negatieve sfeer uit. Dit wordt niet gewaardeerd door je collega’s noch baas. Doe dit dan ook pertinent niet.

Gedraag je gepast tijdens vergaderingen

Kom op tijd. Probeer tijdens vergaderingen een bijdrage te leveren, zonder dat je overheerst. Laat iedereen uitspreken, onderbreek niemand en laat iedereen een keer praten.

Probeer geluid tot een minimum te beperken

Telefoongesprekken, zeker privé, horen op zachte toon gevoerd te worden. Mocht je een discussie met een collega willen voeren, doe dit dan op zachte toon om te voorkomen dat je andere collega’s daarbij stoort. Zet een gesprek ook nooit op de speaker tenzij je andere mensen in je gesprek wilt betrekken.

Bemoei je met je eigen zaken

Geef nooit ongevraagd advies, hier zijn de meeste mensen niet van gediend. Zeker het uiten van je mening over zaken zoals kleding of de persoonlijkheid van iemand zijn niet gepast. Het is normaal om een mening te hebben, maar je hoeft deze niet altijd te uiten.

Kortom, op kantoor behandel je anderen met respect, heb je aandacht voor je uiterlijk en ben je beleefd. Deze etiquette zullen je al een eind op weg helpen met je carrière.