Komen fooien uit Amerika?

Waar een fooi in Amerika deel uitmaakt van het salaris, is dat bij andere landen vaak niet het geval. In Japan is een fooi geven echt een verontwaardiging, terwijl in de afgelopen 10 jaar in Thailand door het opkomende toerisme het heel normaal is geworden. 10 jaar geleden was het ook hier een taboe, maar nu wordt het wel degelijk verwacht door het personeel in hotels en horecagelegenheden.

Hoe doen we dat in Nederland?

In Nederland zijn de gebruiken met de tijd ook veranderd, maar een fooi van 5 – 10% is nog steeds gebruikelijk, als je niet krenterig over wilt komen. Dit komt neer op het afronden van het totaal van de rekening. Toch merk je dat met de invoering van de euro mensen minder fooi zijn gaan geven. Vroeger met de gulden kon je afronden tot een bedrag van 3 gulden fooi. Rond je nu af en geef je 3 euro dan is dat toch al wel erg veel. Een te lage fooi is onbeleefd, maar een te hoge wordt ook niet gewaardeerd. De kans is groot dat je dan achter je rug om wordt uitgelachen. Personeel is meestal buitengewoon gevoelig voor de juiste verhoudingen en zien je dan ook niet voor vol aan als je niet de juiste verhoudingen hanteert.

Tot 1988 ging het anders

In Nederland was de fooi tot 1988 ook altijd een deel van het salaris, maar tegenwoordig is het verschil tussen het bedieningsgeld en de tip verdwenen. Of je wel of geen fooi geeft, hangt dus echt af van de service die je hebt gekregen. Ben je daar niet tevreden over dan ben je dus in Nederland niet verplicht om een tip te geven. Mede daarom staan we in andere landen snel bekend als ‘krenterig’. In Frankrijk zijn ze bijvoorbeeld vaak pas tevreden met 10% fooi, als het al niet in de rekening is inbegrepen. Het is daar dan ook altijd verstandig om de rekening erop na te lezen.

Elders…

Wilt u graag wat meer over de etiquette in andere landen weten dan is het verstandig om via het verkeersbureau informatie op te vragen. Vaak staan in gidsjes over dat land ook dit soort verbruiken gemeld. Je kunt daarbij wel altijd het beste in de gaten houden aan wie je fooi geeft en waarom je dat doet. Wellicht dat er ergens een fooienpot beschikbaar is, zodat ook de afwassers en andere mensen die uit het zicht van de klant staan, een deel van de fooi krijgen. De voorwaarde dat ontevredenheid zich uit in de hoeveelheid fooi geldt overal. Laat je portemonnee dan ook vooral dicht als je echt niet tevreden bent.