Mag je knippen met je vingers?

Je kunt altijd proberen te knippen met je vingers, maar of horecapersoneel je dan komt helpen is nog maar de vraag. Vaak krijg je een verontwaardigde blik terug. Daarom hebben sommige restaurants een systeem bedacht, waardoor klanten worden geholpen op volgorde van vraag.

Bellenbord

Op elke tafel staat er een elektronische bel, deze bel is verbonden met een bellenbord of computersysteem. Het personeel kan vervolgens eventueel op volgorde van binnenkomst kijken naar de oproepen van de klant. Dat het systeem niet alleen efficiënter verloopt, maar dat het ook scheve blikken van personeel op knippende klanten en ongeduldige klanten teweeg brengt, mocht duidelijk zijn.

Toch zie je zo’n systeem nog niet in heel veel horecagelegenheden terug. Het systeem is dan ook nog niet echt bekend, duur en moeilijk verkrijgbaar. Wellicht dat het systeem in de toekomst een opmars krijgt, als de nood van de betalende klant hoog is. Voorlopig weten de meeste mensen wel dat je niet met je vingers moet knippen en is de wachttijd – op uitzonderingen daargelaten – niet extreem lang.

De voordelen onder de loep

Zo’n systeem levert niet alleen voordeel op voor de klant die sneller bedient wordt, het personeel dat weet waar zijn hulp nodig is, maar ook voor de eigenaar die de tafelomloopsnelheid ziet verhogen. Doordat het personeel efficiënter wordt ingezet, ziet hij zijn omzet stijgen. Mocht er in de toekomst inderdaad een opmars zijn, dan rijst de vraag welke etiquette plaats gaat maken voor het wenken van het horecapersoneel.

Of gaan we een tijd tegemoet waarin klanten hun bestelling slechts nog via een I-pad in kunnen voeren en via een lopende band langs te tafel zien komen. Vaarwel economie, welkom computertijdperk.